کارگاه آموزشی «تا توکیو راهی نیست» ویژه‌ی درس‌هایی از صنعت ژاپن با تدریس مهندس محسن امینی نیک مدیر واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ در بنیاد حامیان دانشگاه تهران، دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ با حضور دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این کارگاه ابتدا مهندس امینی نیک خطاب به دانشجویان بیان داشت: این کشور به دست شما آباد خواهد شد، اگر خودباوری در شما پرورش یابد و به این باور برسید که محدودیت‌ها را می‌توان پشت سر گذاشت، همچنان که ژاپنی‌ها محدودیت‌های بسیاری داشتند اما آن‌ها را پشت سر گذاشتند.

مدیر واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ ادامه داد: من در سفر به ژاپن دریافتم فاصله‌ی ما با ژاپن بیشتر یک فاصله‌ی فرهنگی و رفتاری است و با تغییر در نگاه‌ها می‌توان آرام آرام ایران را به ژاپنی دیگر تبدیل کرد. اگر هر کسی یا هر مجموعه‌ای از خود شروع کند و ژاپنی در درون خود بسازد، جمع این ژاپن‌های کوچک، به مرور زمان ایرانی توانمند و بسیار پیشرفته خواهد ساخت.

مهندس امینی نیک گفت: شاید گمان کنیم کاری سخت و پیچیده در پیش رو داریم اما مهم‌ترین درسی که ژاپنی‌ها برای ما دارند این است که کارها را تا حد امکان ساده کنید.

وی افزود: ژاپنی‌ها ابتدا تصمیم می‌گیرند کاری را انجام دهند، سپس آن را بسیار ساده می‌کنند و به سادگی پیش می‌روند اما رمز موفقیت‌شان در این است که در طول زمان همان فعالیت ساده‌ی اولیه را بهبود می‌بخشند. آن‌ها با پیش رفتن و بهبود مستمر، در بسیاری موضوعات با سادگی تمام به موفقیت رسیده‌اند.

مدیر واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ اظهار داشت: ژاپنی‌ها اصلی ساده اما بسیار تاثیرگذار دارند به نام کایزن. کایزن یعنی بهبود مستمر و تغییراتی که دائماً در راستای بهبود امور انجام می‌شود. آن‌ها می‌گویند کاری را انجام می‌دهیم و در طول زمان، بهتر و بهترش می‌کنیم.

مهندس امینی نیک توضیح داد: برخلاف فرهنگ ما که مهاجرت و زندگی در جای دیگری را ترجیح می‌دهد ژاپنی‌ها معتقدند در هر کاری باید هدفشان در درجه‌ی اول خدمت به میهن باشد. هر ژاپنی خود را یک سرباز راه وطن می‌داند و اگر دانشجویان برای تحصیل به آمریکا و اروپا می‌روند همانند نظامیان در زمان جنگ، می‌روند تا در مورد طرق مختلف نفوذ ژاپن در بازارهای جهانی مطالعه کنند.

مدیر واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ تاکید کرد: آنچه در ژاپن مشهود است انجام وظیفه به بهترین شکل ممکن است. من آن جا دریافتم از راننده‌ی تاکسی تا مدیران ارشد هر کس کارش را به زیبایی و درستی انجام می‌دهد. آن‌ها می‌دانند وقتی در انجام کوچک‌ترین کارها کوشا باشند، مطمئناً در کارهای بزرگ نیز موفقند.

مهندس امینی نیک در جمع‌بندی این کارگاه گفت: اگر بخواهم ده سرمشق و الگو از ژاپن ارائه ‌دهم می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

ـ انجام وظیفه به بهترین شکل ممکن

ـ کارها را ساده کنیم

ـ شفافیت در شرح وظایف

ـ هر ژاپنی یک سرباز راه وطن

ـ عشق به انسان‌ها

ـ تحقیق در ارتباطات

ـ تولید با کیفیت برای مصرف داخلی

ـ دروغ نگوییم؛ اگر گفتیم و دروغمان برملا شد، به جای کتمان، عذرخواهی کنیم

ـ برای همکارانمان توضیح دهیم که کارشان بسیار مهم است.

 

در پایان این کارگاه، دانشجویان نیز ضمن ارائه دیدگاه‌های خود، پرسش‌هایی را در خصوص مسیر توسعه بیان داشتند. در این راستا مهندس امینی‌نیک جهت برقراری ارتباط نزدیک‌ بین صنعت و دانشگاه از دانشجویان برای بازدید از خطوط ‌تولید کارخانه‌های گروه صنعتی گلرنگ دعوت کرد.