کتاب مرجع سورفکتانت‌های غیر یونی با ترجمه دو همکار پاکشویی، علیرضا بنکدار سخی و مریم احمدی‌فر منتشر شد.

این کتاب از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر روانه بازار شده است.

كتاب سورفكتانت های نانیونیك ( آلكیل پلی گلوكوزایدها) از  سری كتاب های علوم سورفكتانت نوشته مارتین جی.اسچیك  و ویرایش شده توسط آرتور هابارد از دانشگاه كالیفرنیاست.

در سری كتاب‌های علوم سورفکتانت (surfactant sciences) مجموعه كاملی ( حدودا ۱۴۰ جلد کتاب ) از اطلاعات موجود در مورد تمامی سورفكتانت ها جمع آوری شده است که از كتاب‌های مرجع در زمینه علوم آرایشی بهداشتی  به شمار می‌آیند.

با توجه به رشد و توسعه صنعت آرایشی و بهداشتی در سال‌های اخیر در كشور عزیزمان ایران و با توجه به افزایش نیاز محققین داخلی به كتب مرجع در این زمینه، ترجمه این كتاب تلاشی در جهت برآورد این نیاز تشخیص داده شد. علاوه بر این، توجه جهانی در  صنعت امروزه بر تولید محصولات سبز و زیست تخریب‌پذیر معطوف می‌باشد، در نتیجه ترجمه كتاب آلكیل پلی گلوكوزاید ها به عنوان سورفكتانت ها ی طبیعی با توجه به زیست تخریب‌پذیری و سازگاری و ملایمت آنها بر پوست و مو در انسان تلاشی بوده تا نظر تولیدكنندگان داخلی را به استفاده از این سورفكتانت ملایم جلب نماید. مسلما پیش‌بینی رفتارهای كریستالیزه شدن و درجه پلیمریزاسیون و اثرات هم افزایی این سورفكتانت در حضور بقیه سورفكتانت های رایج، فرموله كردن آنها را در محصولات نهایی سهولت می‌بخشد.

لازم به توضیح است که ترجمه کتاب کاربرد سیلیکونها در محصولات مراقبت فردی (silicones for personal cares)  نیز که مشتمل بر ۲۵ فصل است به اتمام رسیده و در مراحل ویرایش قرار دارد که به زودی جهت چاپ و بهره‌برداری صنعت تقدیم حضور خواهد شد.

گفتنی است حضور در کنگره‌های جهانی و سیمنارهای آموزشی مختلف که گروه صنعتی پاکشو همواره مشوق متخصصان  برای شرکت در آنهاست، بسیار در این امر تاثیرگذار بوده است.

منبع:

پایگاه اطلاع رسانی گروه صنعتی گلرنگ