پیرو برگزیده شدن شرکت پاکان پلاستکار به عنوان دریافت‌کننده تندیس بلورین جشنواره صنعت سلامت محور در سال گذشته و یکی از شرکت‌کنندگان امسال این جشنواره، گفتگویی با دکتر مالمیر، نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت توسط روزنامه صمت در خصوص نقش سلامت در صنعت و به طور خاص صنعت پلاستیک انجام گرفت.
توجه شما را به متن این گفت‌وگو جلب می‌کنیم.

ـ مختصری از تاریخچه شرکت و زمینه‌های فعالیت آن را ذکر کنید.

شرکت پاکان پلاستکار یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، از سال ۱۳۸۵ با هدف تأمین ملزومات بسته بندی کلیه شوینده های گروه صنعتی گلرنگ با برندهای گلرنگ، سافتلن، اَوه، آیری، هوم پلاس و … تأسیس و از شرکت های پیشتاز صنعت پلاستیک در کشور می باشد. طراحی و تولید انواع قالب و قطعات پلاستیکی و همچنین ارائه فرمولاسیون قطعات از دیگر فعالیت های شرکت پاکان پلاستکار می باشد.
از ابتدای سال ۹۲ با هدف ارائه محصولات با کیفیت پلاستیکی خانگی به مصرف کننده ایرانی، شروع به تولید محصولات مصرفی نمود. همچنین موفق به ابداع طرحی نوین برای بسته بندی محصولات پلاستیکی بنام “آسان مصرف” شد. این دسته محصولات؛ بهداشت بیشتر، راحتی مصرف و … را به ارمغان می آورد. همچنین از ابتدای سال جاری ورود به صنعت بهداشت دهان و دندان با تولید انواع مسواک در برنامه قرار گرفته است.

ـ تولیدات این شرکت شامل چه محصولاتی هستند؟

• محصولات پلاستیکی خانگی در گروه کالاهای: مسواک، کیسه فریزر، دستکش و سفره یکبار مصرف، کیسه زباله، سلفون محافظ غذا، فویل آلومینیوم، ابر و اسکاچ و … با برندهای آیری پلاست، گلرنگ، هوم پلاس و مریدنت
• انواع درب و بطری و پریفرم (پلی اتیلن)
• انواع نایلکس های صنعتی و فروشگاهی

ـ در زمینه دامنه فعالیت در داخل کشور و صادرات چه برنامه هایی را داشته اید؟

• ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از پلاستیک با برگزاری کمپین های تبلیغاتی در رسانه های مختلف
• ارائه محصولات پلاستیکی با بالاترین کیفیت مواد اولیه
• منتخب شدن برند آیری پلاست بعنوان اولین برند تولید کننده محصولات پلاستیکی دارای تندیس بلورین صنعت سلامت محور
• منتخب شدن برند آیری پلاست در زمره 100 برند برتر سال 1396
• کسب سهم بازار مناسب و همواره در حال رشد از ابتدای فعالیت علیرغم سابقه کمتر نسبت به سایر تولیدکنندگان
• تولید محصولات مسواک با کیفیت بالا و مورد تأئید انجمن دندانپزشکی جهت رقابت با برندهای مطرح خارجی
• رسیدگی و مدیریت نظرات مصرف کنندگان و بکارگیری آن در بهبود کیفیت کالاها
• شرکت پاکان پلاستکار صادرات خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز نمود . صادرات انواع پریفرم های تولیدی شرکت به انضمام انواع درب مایع ظرفشویی و شامپو و درب های سفید کننده و جرم گیر و….وهمچنین انواع دسته های لاستیکی به کشورهای همسایه و حوزه آسیای میانه جز صادرات مستمر و دائم مجموعه می باشد. مضافا با توجه به توان تولیدی در بخش تولید محصولات مصرفی پلاستیک خانوار نیز مبادرت به صادرات انواع سفره و کیسه زباله ودستکش یکبار مصرف و دستکش آشپزخانه و کیسه های فریزر معمولی و آسان مصرف و … نموده است . عمده کشورهای هدف بازار صادرات شرکت شامل افغانستان ، عراق ، ارمنستان و ترکمنستان می باشد.

ـ تعداد پرسنل شرکت چقدر است و در زمینه اشتغال‌زایی در منطقه چه نقشی ایفا کرده‌اید؟

شرکت پاکان پلاستکار فعالیت تولیدی خود را در سال ۱۳۸۵ در شهر صنعتی البرز آغاز نمود و بعد از گذشت ۱۴ سال با عنایت خداوند متعال و همت بلند خانواده گروه صنعتی گلرنگ و همکاران شرکت پاکان پلاستکار، هم اکنون با ۳ سایت تولیدی واقع در شهر صنعتی البرز با موضوع تولید ظروف بسته‌بندی و ۱ سایت تولیدی در شهر قم با موضوع تولید محصولات یکبار مصرف خانگی با اشتغال مستقیم ۲۶۵ نفر پرسنل در حال فعالیت می‌باشد.

ـ شاخص‌های سلامت در محصولات شما چه نقشی دارند؟

مهمترین شاخص در تولیدات شرکت پاکان پلاستکار موضوع سلامت و بهداشت است. شاید تنها شرکت تولید کننده در این صنعت باشیم که استانداردهای بهداشتی محل تولید را بسیار نزدیک به محل تولیدات صنایع غذایی لحاظ نموده ایم. با توجه به اینکه بسیاری از کالاها مانند کیسه فریزر ، سلفون و سفره یکبار مصرف بطور مستقیم با مواد غذایی مصرف کنندگان عزیز در تماس است، بالاترین میزان حساسیت و آزمون های کیفی از لحاظ رعایت بهداشت مواد اولیه و پروسه بسته بندی بکارگرفته می شود. با شیوع ویروس کرونا، کلیه پروتکل های بهداشتی ارائه شده مانند غربال گری پرسنل بطور مستمر انجام می گیرد تا ریسک انتقال ویروس از طریق تولیدات کارخانه به حداقل برسد. همچنین همواره در ارائه دستکش یکبار مصرف بصورت اهدائی به بیمارستان ها و مراکز درمانی، خیریه ها و ارگان ها پیش قدم بوده و این موضوع را جزء مسئولیت مهم اجتماعی خود می دانیم.

ـ نقش جشنواره ملی صنعت سلامت محور را در این عرصه چطور ارزیابی می‌کنید؟

قطعا تنظیم یک استاندارد واحد بهداشتی برای کلیه صنایع دشوار و نیازمند فعالیت های کارشناسی با انجمن ها و اتحادیه های مختلف است. در صنعت پلاستیک بدلیل اینکه جزء کالاهای اساسی دیده نشده است نظارت های لازم بر کلیه تولیدکنندگان وجود نداشته و متأسفانه بعضا بدون داشتن مجوزها و استانداردهای لازم اقدام به تولید محصول می نمایند. جشنواره ملی صنعت سلامت محور می تواند با تدوین استانداردها و شاخص های لازم به تولیدکنندگان متفرقه پلاستیک در یک چارچوب استاندارد کمک بسزایی نموده تا کیفیت محل تولید و محصولات خود را ارتقاء دهند که طبیعتا نتیجه آن در تولیدات سلامت محور منعکس خواهد شد.