مصاحبه با اشکان خوز همکار مدال‌آورمان در رشته اسکی روی برف

اشکان خوز 25 ساله اهل تهران. حدود یک سال است که به خانواده بزرگ گروه صنعتی گلرنگ پیوسته و در شرکت پدیده شیمی پایدار مشغول به کار است. اشکان خوز یکی از همکاران مدال‌آور ما در رشته اسکی روی برف (اسنوبرد) است و طوفان‌ها و بوران‌های شدید نتوانسته او را از رسیدن به اهدافش بازدارد. با او به گفتگو می‌نشینیم تا بیشتر با او و تجربیاتش آشنا شویم.

  • خودتان را کامل معرفی بفرمایید.

به نام خدا. من اشکان خوز هستم متولد سال 1373-تهران. یکسال است که در پدیده شیمی پایدار به‌عنوان کارشناس طرح و برنامه مشغول به کار هستم.

  • چند وقت است که به ورزش اسکی روی برف می‌پردازید و چرا این رشته را انتخاب کرده‌اید؟

12 سال است که به این ورزش می‌پردازم. یعنی حدوداً از 13 سالگی. علاقه شدید من به برف و ورزش‌های کوهستانی و هیجانی که این ورزش با خود دارد باعث شد به آن روی بیاورم و آن را ادامه دهم.

  • تاکنون در ورزش اسکی چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

تاکنون به‌صورت حرفه‌ای در سه دوره مسابقات بین‌المللی جام Quiksilver توچال شرکت کرده‌ام که یک مدال طلا و دو مدال نقره کسب کرده‌ام. در این مسابقات بین‌المللی که با اسپانسری برند Quiksilver در توچال برگزار می‌شود، حداقل 15 کشور از سراسر جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

  • برای رسیدن به این موفقیت چه تلاش‌هایی کردید و چه مشکلاتی پیش رو داشتید؟

برای رسیدن به هر هدفی قطعاً مشکلاتی وجود دارد؛ اما علاقه و اشتیاق من به این ورزش به من کمک کرد همه آن‌ها را پشت سر بگذارم. خود ورزش اسکی ورزش دشواری است و برخلاف ظاهر آن به نیروی بدنی بالا، صبر و پشتکار نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال حفظ تعادل بین حجم زیادی از برف با ابزار و لباس‌های سنگین بسیار دشوار است و باید مهارت لازم در این خصوص را کسب کرد.

من سعی کردم با تمرین و برنامه‌ریزی همه مشکلات را پشت سر بگذارم و در این راه همکاران و خانواده‌ام بسیار حامی من بودند.

  • برنامه‌تان برای آینده چیست؟

من هیچ‌وقت در خود این توانایی را نمی‌دیدم که بتوانم در این رشته ورزشی مدال‌آور باشم. اما از زمانی که در این مسابقات شرکت کردم دریافتم که هیچ‌چیز غیرممکن نیست و می‌توانم در مسابقات بین‌المللی خارجی نیز شرکت کنم و در این راه به موفقیت دست‌یابم. شرکت در مسابقات آلپ، ترکیه و کانادا که بهترین پیست‌های دنیا را دارند از برنامه‌ها و اهداف آتی من به شمار می‌روند.

  • مهم‌ترین درسی که از ورزش و این رشته گرفتید چه بود؟

به نظر من بزرگ‌ترین درسی که هر ورزش به انسان می‌آموزد صبر و تحمل است. زیرا موفقیت آسان به دست نمی‌آید و زمان می‌برد تا به هدفی که می‌خواهی برسی. علاوه براین عبور از سرما، برف و بوران‌های شدید به من آموخت تمرکز بر هدف تنها راه موفقیت است و تنها در این صورت است که هیچ طوفانی نمی‌تواند مانع رسیدن به هدف شود.

 

  • غیر از اسکی به ورزش دیگری هم می‌پردازید؟

بله یکی دیگر از ورزش‌های موردعلاقه من فوتبال بود که به‌صورت غیرحرفه‌ای بازی می‌کردم.

  • اوقات فراغت خود را چگونه سپري مي‌کنيد؟

اوقات فراغت یا به اسکی می‌روم یا زبان مطالعه می‌کنم و به کارهای روزمره می‌پردازم.

  • از گروه صنعتی گلرنگ و کار در این خانواده بزرگ بگویید؟

باعث افتخار من است که اولین تجربه کاری من در این خانواده بزرگ است. در گروه صنعتی گلرنگ و پدیده شیمی پایدار پرسنل از هر نظر حمایت می‌شوند. به همکاران حتی دانشجویان فرصت داده می‌شود تا بتوانند علی‌رغم مشغله‌هایی که دارند فعالیت کنند، پیشرفت کنند و به موفقیت برسند و درعین‌حال ورزش، تحصیل و سایر فعالیت‌های غیر کاری خود را ادامه دهند.

  • بزرگ‌ترین آرزوی شما چیست؟

بزرگ‌ترین آرزوی من موفقیت در همه عرصه‌های زندگی است. موفقیت در کار، ورزش، تحصیل و … . علاوه براین آرزو دارم در ورزش اسکی روی برف در سطح بین‌المللی موفق و باعث سربلندی خانواده و کشورم باشم.

  • چه پیامی براي همکاران، به‌ویژه در خصوص مشارکت در فعالیت‌های ورزشی و این رشته، داريد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتم اسکی ورزشی است که در ظاهر آسان و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد اما با اولین تجربه متوجه می‌شوید که ورزش بسیار دشواری است. به‌عبارت‌دیگر ورزش در دمای چندین درجه زیر صفر مستلزم صبر، تحمل و تمرکز است و اگر می‌خواهید در این رشته ورزشی به موفقیت برسید باید حوصله و شکیبایی داشته باشید.