گفت‌وگو با یونس یوسف‌وند، قهرمان پرتاب نیزه و همکار ما در پدیده شیمی قرن

یونس یوسف‌وند 31 ساله، ساکن کرج و اهل لرستان، یکی از همکاران مدال‌آور ما در رشته پرتاب نیزه است. 11 سال پیش به‌عنوان عضو جدید خانواده گلرنگ در شرکت پدیده شیمی قرن شروع به کار کرد و امروز در بخش تولیدی کارخانه اشتهارد مشغول به کار می‌باشد. یونس یوسف‌وند، قهرمان پرتاب نیزه کشورمان در همه مسابقاتی که حضور می‌یابد لوگوی برند اکتیو را با افتخار بر سینه دارد. با او به گفتگو پرداختیم تا هم با برنامه‌های آتی و هم تجربیات او بیشتر آشنا شویم.

 

چند وقت است که به ورزش پرتاب نیزه می‌پردازید و چرا این رشته را انتخاب کرده‌اید؟

حدود 14 سال است رشته پرتاب نیزه را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم. یعنی از دوران مدرسه. دلیل اینکه این رشته را انتخاب کردم این بود که هم از نظر فیزیکی مناسب این رشته ورزشی بودم و هم وقتی از نزدیک مسابقات پرتاب نیزه را تماشا کردم به آن بسیار علاقه‌مند شدم.

تاکنون چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانم به کسب مقام دوم در مسابقات بین‌المللی قزاقستان برای سهمیه مسابقات آسیایی اشاره کنم. بعدی کسب مقام سوم مسابقات انتخابی المپیک در ازمیر ترکیه بود. اخیراً نیز در مسابقات انتخابی جهانی در کشور یونان (آتن) رتبه اول را کسب کردم و سهمیه شرکت در مسابقات جهانی را به دست آوردم. علاوه بر این در حال حاضر نفر اول مسابقات کشوری در ایران هستم.

برای رسیدن به این موفقیت چه تلاش‌هایی کردید و چه مشکلاتی پیش رو داشتید؟

از جمله مشکلاتی که می‌توانم نام ببرم مشکل مالی بوده، زیرا شرکت در این ورزش و خرید تجهیزات پرتاب نیزه هزینه زیادی را می‌طلبد. همان‌طور که می‌دانید شرکت در این رشته ورزشی و سایر رشته‌ها واقعاً به حمایت مالی احتیاج دارد. هزینه‌های مسابقات خارجی را فدراسیون دو و میدانی کشور متقبل می‌شود اما برای مسابقات داخلی هزینه مربی، تجهیزات، کفش، نیزه و … در حال حاضر بر عهده خود من است که اغلب به 30 الی 40 میلیون تومان در سال می‌رسد، که این مسئله دشواری‌هایی به وجود آورده است. دوری از خانواده، اخذ مرخصی و شرکت در اردوهای پی‌درپی مشکلات دیگر محسوب می‌شوند.

برنامه‌تان برای آینده چیست؟

به امید خدا و به لطف و حمایت جناب آقای مهندس فاضلیان مشکلاتی که پیش‌تر عرض کردم مرتفع می‌شود و می‌توانیم در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کنیم و سهمیه و مقام بیاوریم.

مهم‌ترین درسی که از ورزش و این رشته گرفتید چه بود؟

ورزش به من راه و رسم زندگی آموخت. ورزش به من یاد داد چگونه مشکلات و موانع را پشت سر بگذارم و پشتکارم را حفظ کنم. ورزش به من آموخت به هر چیزی که می‌خواهی می‌رسی اگر تلاش کنی و ایمان داشته باشی.

غیر از پرتاب نیزه به ورزش دیگری هم می‌پردازید؟

قبل از پرتاب نیز من به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کردم و از دوران ابتدایی تا دبیرستان عضو تیم ملی کشورمان بودم.

اوقات فراغت خود را چگونه سپري مي‌کنيد؟

یا در کنار خانواده هستم یا مشغول تمرین. ورزش را در اوقات فراغت ادامه می‌دهم.

از گروه صنعتی گلرنگ و کار در این خانواده بزرگ بگویید؟

گروه صنعتی گلرنگ از هر نظر همیشه حامی و پشتیبان پرسنل بوده است. امیدوارم این حمایت‌ها و دلگرمی‌ها بیشتر شود و همه همکاران را در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند از حمایت خویش بهره‌مند سازد.

در اکثر مسابقاتی که شرکت کردید لوگوی اکتیو روی لباس شما درج شده بود. چرا؟ نظر خود را در خصوص برند اکتیو بیان کنید.

من در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنم چه مسابقات داخلی و چه خارج از کشور، با افتخار لباس با لوگوی اکتیو را به تن می‌کنم. از طرفی جناب آقای مهندس فاضلیان از همان روز اول ورود من به این شرکت بسیار به بنده لطف داشتند و من را از حمایت و دلگرمی‌های خود بهره‌مند ساختند. از طرفی دیگر من از همان روز اول استخدام در این شرکت لباس اکتیو را به تن کردم و همیشه به آن افتخار می‌کنم. همیشه در همه مسابقات داخلی و خارجی از من می‌پرسند چرا همیشه لوگوی اکتیو را به سینه می‌زنی و من در پاسخ می‌گویم من هر مقامی که کسب کردم و به هر جا که رسیدم مدیون حمایت‌های اکتیو و پشتیبانی‌های جناب آقای مهندس فاضلیان بودم. امید دارم بتوانم با کسب مقام و سهمیه بیشتر این محبت را جبران کنم.

بزرگ‌ترین آرزوی شما چیست؟

سلامتی اولین آرزوی من است. آرزوی دوم من کسب سهمیه است تا بتوانم با شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی و کسب مدال خوش‌رنگ باعث افتخار کشور و همکارانم باشم.

چه پیامی براي همکاران، به‌ویژه در خصوص مشارکت در فعالیت‌های ورزشی و این رشته، داريد؟

به افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند توصیه می‌کنم خود را برای همه مشکلات و چالش‌های پیش رو آماده کنند، با سختی‌ها مبارزه کنند و پشتکار و امید داشته باشند. با استقامت در این راه قدم بردارند و از گنجینه تجربیات پیشکسوتان استفاده کنند.