گفت‌وگو با مرضیه نوری همکار کوهنورد در هلدینگ پدیده شیمی پایدار

مرضیه نوری یکی از همکاران کوهنورد ما در هلدینگ پدیده شیمی پایدار است. از سال 91 به این خانواده بزرگ پیوسته و در حال حاضر به‌عنوان رئیس واحد نظارت و ارزشیابی هلدینگ پدیده شیمی پایدار مشغول به کار است. مشکلات و مشغله‌های زندگی نتوانسته است او را از فتح بلندترین قله‌های کشور بازدارد. خانم نوری به هر قله‌ای که قدم می‌گذارد باافتخار پرچم برند اکتیو را به اهتزاز درمی‌آورد. با او به گفت‌وگو پرداخته‌ایم و از هر دری سخنی گفته‌ایم تا هم با برنامه‌های آتی او و هم تجربیات او بیشتر آشنا شویم.

خودتان را کامل معرفی بفرمایید.

من مرضیه نوری هستم. 39 سال سن دارم. دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه اهواز و کارشناسی ارشد marketing & communication از دانشگاه Rome Business School ایتالیا و اهل ایذه هستم. در حال حاضر به‌عنوان رئیس واحد نظارت و ارزشیابی هلدینگ پدیده شیمی پایدار مشغول به کار می‌باشم.

چند وقت است که به کوهنوردی می‌پردازید و چرا این رشته را انتخاب کرده‌اید؟

6 سال است که کوهنوردی می‌کنم. کوهنوردی متفاوت با رشته‌های ورزشی دیگر است و درس‌های مهمی به ما می‌آموزد. درست در زمانی که کاملاً احساس خستگی می‌کنید باید بین “ادامه دادن و چشیدن طعم شیرین صعود” یا “تسلیم شدن و بازگشتن” یکی را انتخاب کنید و همه‌چیز به همین یک‌لحظه تصمیم بستگی دارد. هر بار که تصمیم می‌گیرید ادامه دهید و قله را فتح کنید به این تصمیم خود افتخار می‌کنید. این امر در زندگی روزمره ما نیز جاری است. هدفی که در زندگی داریم یک قله است که باید بین تسلیم شدن یا ادامه دادن، تصمیم نهایی را بگیریم.


تاکنون چه قله‌هایی را فتح کرده‌اید؟

من قله‌های کوچک زیادی فتح کردم اما از بین قله‌های بالای 4هزار متر می‌توانم قله دماوند (بام ایران)، علم کوه، سبلان ( بام استان اردبیل ) ، آزاد کوه، شیرکوه ( بام استان یزد )، قله شاهوار (بام استان سمنان ) و قله های نزدیک 4000 هزار متر هم قله کرکس و قله ی الوند را نام ببرم.

چه احساسی دارید وقتی به اوج قله می‌رسید؟ كدام قله يا كوه برايتان جذاب‌تر و زيباتر بوده است؟

زمانی که به اوج قله می‌رسی و مناظر اطراف را زیر پایت می‌بینی، به مسیر پرپیچ‌وخمی فکر می‌کنی که با دشواری پیمودی و به این “زیبایی” رسیدی، حس فوق‌العاده شیرین و وصف‌ناشدنی است. زمانی که به قله کوه می‌رسی تمام سختی‌های راه را فراموش می‌کنی انگار که راهی طی نکرده‌ای.
سبلان را بسیار دوست دارم چون بسیار زیباست و نظیر آن در دنیا بسیار کم است. علاوه بر سبلان در دماوند نیز خاطرات ماندگار و تجربیات ارزنده‌ای کسب کرده‌ام.

در مسیر این رشته چه موانع و مشکلاتی پیش رویتان بوده و چگونه از آن‌ها گذشتید؟

بزرگ‌ترین مانع در رشته‌کوه نوردی ترس است. برای کوه‌نوردی باید جسارت داشت. نباید از خسته شدن، گم‌شدن و خطرات دیگر بهراسید بلکه باید روی احساسات خود کنترل داشته و با آموزش، ترس و سایر مشکلات را مدیریت کنید.

برنامه‌تان برای آینده چیست و دوست دارید چه قله‌هایی را فتح کنید؟

دوست دارم قله‌های کلیمانجارو و آرارات را نیز فتح کنم.

مهم‌ترین درسی که از کوهنوردی گرفتید چه بود؟

استقامت،کار تیمی و ازخودگذشتگی از مهم‌ترین مهارت‌هایی بود که کوهنوردی به من آموخت.

غیر از کوهنوردی به ورزش دیگری هم می‌پردازید؟

من از کودکی ورزش می‌کردم. عضو تیم بسکتبال دانشگاه بودم که مقام هم آوردیم. TRX و بدن‌سازی کار کرده‌ام، دو و یوگا را نیز به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنيد؟

علاوه بر کوه‌نوردی، با طبیعت‌گردی، مطالعه زبان انگلیسی و فرانسه، یادگیری موسیقی و یوگا اوقات فراغت خود را پر می‌کنم.

از گروه صنعتی گلرنگ و کار در این خانواده بزرگ بگویید؟

من در سال 91 به این خانواده پیوستم. در شرکت‌های مختلف زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ همکاری کردم و تجربیات ارزنده‌ای در این سال‌ها کسب کرده‌ام. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبتی که باعث شد همکاری من در این مجموعه ادامه پیدا کند، فضای کاری سالم و دور از حاشیه و شرح وظایف و تایم کاری مشخص بود. علاوه بر این در گروه صنعتی گلرنگ تلاش و پشتکار نیروها ارزیابی و دیده می‌شود و این امر بسیار انگیزه‌بخش است.

در قله‌هایی که صعود کردید پرچم اکتیو را به اهتزاز درآوردید. چرا؟ نظر خود را در خصوص برند اکتیو بیان کنید.

من در دماوند، سبلان، علم‌کوه، شاهوار، شیرکوه و سایر قله‌های 4000 متری پرچم اکتیو را به اهتزاز درآوردم. ازآنجایی‌که بخش اعظم زندگی خود را در این شرکت می‌گذرانیم می‌توان گفت که این مجموعه جزئی از زندگی ماست. من قلبا به کیفیت بالای خدمت‌رسانی و محصولات اکتیو ایمان‌دارم و با افتخار پرچم اکتیو را در قله‌ها بالای سرم می‌گیرم.

در طول دوره اشتغال در خانواده گروه صنعتی گلرنگ چه تجربیاتی کسب کرده‌اید؟

مدیریت بحران مهارت بزرگی بود که در این خانواده بزرگ آن را فراگرفتم. واقع‌گرایی و صبوری نیز آموخته‌های ارزشمندی بودند که با همکاری در گروه صنعتی گلرنگ کسب کردم.

بزرگ‌ترین آرزوی شما چیست؟

بزرگ‌ترین آرزوی من سفر به دور دنیاست. دوست دارم به سراسر جهان سفر کنم و همه جای دنیا را ببینم.

چه پیامی براي بانوان، به‌ویژه در خصوص مشارکت در فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی، داريد؟

ذهنیت منفیِ “نتوانستن” با خودباوری و اعتمادبه‌نفس از بین می‌رود. خودباوری نیز با مشارکت در فعالیت‌های ورزشی، هنری و یا اجتماعی ارتقا می‌یابد. باور داشته باشید پتانسیل شما بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید و بدانید برای پیشرفت و افزایش کیفیت زندگی محدودیتی وجود ندارد. خود را به کارهای روزمره محدود نکنید و در راستای ارتقای زندگی خود بکوشید.