مجله چاپ و نشر ـ شماره 164 ـ مهر ماه 1397

 

دکتر حسن بیاتی، مدیرعامل شرکت ایراندار در گفت وگو با نشریه چاپ و نشر اظهار می‌دارد: در سال حمایت از تولید ملی، سخن گفتن از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه تا حد زیادی تکراری شده و همه‌ی اصحاب تولید و حتی اقشار مختلف جامعه، کمابیش در جریان مسائل و مشکلات هستند.
وی ادامه می‏‌دهد: بر اساس اطلاعات موجود، ظرفیت تولید داخلی محصولات پشت چسب‌دار تقریباً پاسخگوی نیاز داخلی این محصولات هست و سرمایه‌گذاری زیادی نیز در این رابطه توسط تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی انجام‌شده که نقش مؤثری هم در اشتغال‌زایی داشته است.
بیاتی می‌‏افزاید: شرکت ایراندار هم به‌عنوان یک تولیدکننده در این بازار در چند سال گذشته نقش مؤثر و محوری خود را در تعادل بازار و تأمین بخش بزرگی از نیاز داخلی ایفا نموده است. در چندماهه اخیر در کنار محدودیت‏‌هایی که از سوی تأمین‌کنندگان خارجی به دلیل مسائل ناشی از تحریم‏‌ها تحمیل‌شده و تعداد زیادی از تأمین‌کنندگان خارجی از فروش مواد به شرکت‏های ایرانی خودداری می‏‌کنند، متأسفانه محدودیت‌‏های داخلی ازجمله نوسانات زیاد نرخ ارز، کمبود ارز در مقاطع مختلف زمانی و نتیجتاً عدم توان در پرداخت به‌موقع تعهدات به تامین‎کنندگان خارجی، برخی مقررات دست و پا گیر سازمان‏های دولتی، بانک‌ها و گمرکات و … مزید بر علت شده تا توان تأمین ما را برای تولید و رفع نیاز مصرف‌کنندگان، با محدودیت مواجه کند.
مدیرعامل شرکت ایراندار با اشاره به توان تولید مواد اولیه در کشور بیان می‏‌کند: در حوزه‌ی تأمین داخلی نیز وضعیت مناسبی نداریم و این موضوع نیز عمدتاً ناشی از همان مسائل فوق‌الذکر برای سایر تولیدکنندگان داخلی است که نقش تأمین‌کننده را برای ما ایفا می‏‌کنند. این محدودیت‏ها در چند مقطع زمانی خط تولید شرکت را با توقف مواجه نموده است. باید یادآوری شود وقتی می‌بینیم که مواد اولیه موردنیاز ما و سایر تولیدکننده محصول پشت چسب‌دار با آن حجم از سرمایه‌گذاری در گروه دو اولویت‌های وارداتی قرار می‏گیرد، ولی محصول نهایی و آماده که به دلیل وجود کالاهای مشابه داخلی اصولاً بایستی با محدودیت و حتی ممنوعیت واردات مواجه باشد، در اولویت یک قرار می‌‏گیرد و ارز دولتی به آن تخصیص می‌دهند، تولیدکننده داخلی چگونه می‏تواند توان رقابتی خود را در مقابل دلال و واسطه در این بازار حفظ کند؟ آیا غیر از تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری تعداد زیادی از شاغلین این حوزه در انتظار ما خواهد بود؟
وی اظهار می‌کند: خوشبختانه با توجه به سطح تکنولوژی ایراندار و اهمیتی که به کیفیت در تولید داده می‌شود، در حال حاضر محصولات تولیدی شرکت باکیفیت مناسب در تعداد زیادی از بزرگ‌ترین چاپخانه‏‌های کشور که مشتریان و شرکای تجاری ارزشمند شرکت ایراندار هستند، برای تولید لیبل و برچسب مورداستفاده قرار می‏گیرد و آمادگی عرضه محصول به‌ تمامی چاپخانه‏‌های کشور را داریم. اصولاً درصورتی‌که منافع دو طرف در مبادلات تجاری رعایت شود و اصطلاحاً شرایط برد ـ برد حاکم باشد، محدودیتی برای همکاری با سایر اجزای زنجیره تأمین لیبل در کشور از تامین کننده تا مصرف‌کننده محصولات، از طرف شرکت ایراندار وجود ندارد و شرکت ایراندار با تمام توان و استفاده از همه ظرفیت تولیدی خود، تأمین نیاز داخلی را در دستور کار دارد.
بیاتی اشاره‌ای به وضعیت بازار می‏‌کند و ادامه می‌‏دهد: شرایط بازار، همه‌‏ی شرکت‏ها را به سمت معاملات نقدی سوق داده و شرکت ایراندار نیز مستثنی از این قاعده نیست. در حال حاضر تقریباً خرید غیر نقدی نداریم و حتی بعضاً مجبور به‌ پیش پرداخت به تأمین‌کنندگان برای تداوم تأمین هستیم. البته به نظر اکثر عرضه‌کنندگان محصول و خدمات نیز، شرایط مشابهی دارند. در شرایط فعلی، تأمین نقدینگی برای پرداخت به‌موقع تعهدات و خرید به‌موقع مواد اولیه با توجه به نوسانات عرضه و قیمت، سخت‌تر شده است…