نشست فعالان اقتصادی با حضور وزیر امور خارجه کشور، در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران ، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران، علا میرمحمد صادقی و دیگر فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این نشست حضور داشتند و مشکلات و آنچه برای آینده اقتصاد کشور قابل پیش‌بینی بود را برای محمد جواد ظریف بازگو کردند. ظریف نیز بنگاه‌های کوچک و متوسط را مخاطب قرار داد و گفت این شرکت‌ها کلید حل مشکلات اقتصادی هستند و بخش‌خصوصی می‌تواند با تمرکز بر این حوزه برجام را موفق کند.

ظریف در جمع صاحبان کسب‌وکار

به گزارش دنیای اقتصاد، متولی دستگاه دیپلماسی کشور روز گذشته در جمع فعالان اقتصادی حضور یافت تا سخنان صاحبان کسب‌وکار را در مورد موانع اقتصادی پساخروج بشنود. هرچند استقبال بخش‌خصوصی از وزیر امور خارجه مانند همیشه گرم و صمیمی بود، اما این بار صراحت سخن گفتن از مشکلات را می‌شد با وضوح بیشتری در پارلمان بخش‌خصوصی دید. فعالان اقتصادی و اقتصاددانان حاضر در این نشست بر این باور بودند که شرایط کنونی اقتصاد دیگر با مدیریت اقتصادی حل‌وفصل نمی‌شود و دستگاه دیپلماسی باید وارد گود شود.

به عبارتی فعالان اقتصادی توپ حل مشکلات را به زمین محمدجواد ظریف انداختند و اعلام کردند که فقط او می‌تواند همان‌طور که در برجام موفق بوده، مجددا وارد مذاکره شود و مشکلات را حل کند. اما در مقابل نیز ظریف سعی کرد امید رفته را به فعالان بخش‌خصوصی برگرداند و انگیزه آنها را برای ادامه راه تقویت کند. به همین منظور نیز درخواست کرد تا صاحبان کسب‌وکار از پیش‌بینی‌های اشتباه خودداری کنند و «پیش‌بینی خودمحقق‌ساز» نداشته باشند. از طرفی او هم با درخواست از فعالان بخش‌خصوصی، به نوعی توپ را به زمین آنها انداخت.

بخش خصوصی، کلید حل مشکلات اقتصادی

درخواست ظریف، بنگاه‌های کوچک و متوسط را مخاطب قرار داد و گفت این شرکت‌ها کلید حل مشکلات اقتصادی هستند و بخش‌خصوصی می‌تواند با تمرکز بر این حوزه برجام را موفق کند. او گفت که اروپایی‌ها این شرکت‌ها را برای همکاری با ایران شناسایی کرده‌اند، حال کاری که ما باید بکنیم این است که کمیته‌ای در اتاق برای شناسایی این شرکت‌ها تشکیل دهیم. ظریف ضمن استقبال از مذاکرات بخش‌خصوصی، اعلام کرد که کارفرمای ما شما هستید و شما باید بگویید که چه کارهایی می‌شود و چه کارهایی نمی‌شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران به مشکلات ساختاری ایران در چند حوزه اشاره کرد و گفت: عدم توجه واقعی و عملی به بخش‌های مولد و تولیدی کشور، حذف نمایندگان بخش‌خصوصی، نخبگان، کارشناسان واقعی و مستقل از حوزه‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد کشور، عدم تمرکز و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصادی کشور، به حاشیه راندن بخش‌خصوصی واقعی در فعالیت‌های اقتصادی و عدم توجه کافی و واقعی دولت‌ها به این بخش و تکیه ‌بر قاعده نانوشته برتری دلالان و نامولدان بر منافع تولیدگران از جمله مشکلات موجود در ساختار ایران است.

به سمت محاصره اقتصاد پیش می‌رویم

محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان و دبیرکل کمیته ICC در ایران خطاب به وزیر امورخارجه با صراحت چنین گفت: اوضاع تیره‌تر از آنچه فعالان اقتصادی گفتند، ‌درحال پیش رفتن است. فعالان اقتصادی مراعات شما را می‌کنند و نمی‌گویند. در دوره تحریم قبل، آمریکایی‌ها به قدری قشنگ یاد گرفتند که چطور مجراهای نفس کشیدن ما را ببندند که الان به ترتیبی دارند عمل می‌کنند که واقعا جای نفس کشیدن نخواهد ماند. در دوره تحریم قبل، ایران توانست خیلی راه‌ها را به‌رغم آنکه در برخی مواقع زیان زیادی هم متحمل شد، به‌کار ببندد ولی این بار این‌طور نمی‌شود. من به صراحت می‌گویم که به طرف محاصره اقتصادی پیش می‌رویم. از چهارم نوامبر محاصره اقتصادی خواهیم داشت. به احتمال زیاد باید دوباره کوپن‌ها را از کشو در بیاوریم. همان‌طور که ارز کوپنی شده است. حتی آنهایی که ثبت‌سفارش کرده‌اند هم راه به‌جایی نخواهند برد.

بخش‌خصوصی می‌تواند برجام را موفق کند

محمدجواد ظریف در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: ما در ایران از اصولگرا و اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی و مخالف دولت، همه در یک کشتی نشسته‌ایم. خیال نکنیم اگر روحانی رفت یک اصولگرا موفق می‌شود و خیال نکنند بعضی‌ها اگر جمهوری اسلامی رفت آنها می‌آیند. امروز ایران با این وضعیت جغرافیایی و موجودیت عظیم و پرافتخار تاریخی و با این مردم، توانمندی و ذخایر و آینده درخشان هدف است و ما همه با هم این هدف را ناکام می‌کنیم.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه ما همواره بر نقش بخش‌خصوصی اعتقاد داشته‌ایم، اظهار کرد: همواره تلاش کرده‌ایم هم به‌عنوان مشاور و هم به‌عنوان کمک کار و کارفرما از بخش‌خصوصی استفاده کنیم و کماکان هم بر این اعتقاد هستیم و می‌توانیم در آینده پر امید کشور بیشتر و بهتر با هم کار کنیم.

بازگرداندن امید رفته به فعالان بخش خصوصی