بهره‌مندی از ایده‌‌ شهروندان در جهت توسعه شهر

استارت‌آپ ویکند «موپک» با محوریت تلفن‌همراه، برنامه‌ریزی و توسعه زندگی‌شهری در کورش‌مال برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی گروه صنعتی گلرنگ، نخستین رویداد استارت‌آپ ویکند موپک (تلفن همراه، برنامه‌ریزی و توسعه زندگی شهری) با حضور محسن اسدی شهردار منطقه پنج تهران، خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، سید صادق اوالی مدیر مشارکت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، مهدی پروین‌رو مدیر توسعه کسب و کارهای محلی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و علی میرعالی مدیرعامل کورش‌مال، چهارشنبه ‌شب در پردیس سینمایی‌کورش برگزار شد.

علی میرعالی، به عنوان یکی از حامیان این رویداد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع فرهیختگان و صاحبان ایده، اظهار کرد: امیدوارم از طریق حمایت شهردار محترم منطقه پنج و نگاه سیستمی و انگیزه‌ساز بتوان جوانان با استعداد و خلاق کشور‌ را در جهت ایده‌های مبتنی بر واقعیت و اجرای پروژه‌هایی که در حوزه کسب و کار و رفع مشکلات مردم منطقه موثر است، یاری کرد.

مدیرعامل کورش‌مال، با معرفی گروه صنعتی گلرنگ، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین هلدینگ‌های عرصه کارآفرینی کشور و همچنین کورش‌مال به عنوان عضوی از این مجموعه، گفت: آقای دکتر فضلی، مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ توجه ویژه‌ای به جذب جوانان نخبه دارند، به همین دلیل با دانشگاه‌های برتر کشور قراردادهایی منعقدشده‌ تا نخبگان و نفرات برتر کشور را در داخل کشور حفظ کرد و پیشرفت و بهبود کیفیت زندگی مردم‌ را به واسطه دانش و علم این عزیزان، در حد توان، تامین کرد.

وی افزود: اینکه جوانان ایرانی در ناسا، دانشگاه‌ها و سازمان‌های برتر جهانی حضور داشته باشند، برای همه ایرانیان باعث افتخار است اما راغب هستیم حضور نخبگان و نفرات برتر دانشگاه‌ها را در داخل کشور، پررنگ‌تر و با امکانات بیشتر شاهد باشیم.

میرعالی تاکید کرد: با نگاه مقایسه‌ای به کشورهای پیشرفته جهان و ایران می‌توان این قضاوت را داشت که کار تیمی و گروهی آنچنان که باید، در ایران فرهنگ‌سازی نشده است؛ ما انتظار معجزه نداریم اما این رویداد می‌تواند آغاز خوبی برای ترغیب و تشویق جوانان به تعامل، اشتراک گذاری ایده‌ها و روش‌های اجرا و به بیان دیگر کار تیمی باشد.

مهندس میرعالی با تاکید بر تبدیل تهدید به فرصت در کورش‌مال، گفت: تلاش ما همواره این بوده که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. کورش‌مال در عرصه رسانه‌های دیجیتال پیشگام بوده است. سایت و اپلیکیشن کورش‌مال در نوع خود منحصر به فرد است. امروز 30 درصد از فروش بلیت‌های پردیس سینمایی کورش از طریق اپلیکیشن کورش‌مال انجام می‌شود. معرفی کلیه واحدهای تجاری با اعلام موقعیت مکانی و به تفکیک صنف، امکان انتخاب رستوران براساس غذای مورد علاقه، مشاهده نرخ روز ارز، طلا و سکه و امکانات متعدد دیگری که در وقت و هزینه مادی مشتریان صرفه‌جویی می‌کند، از جمله امتیازاتی است که به واسطه این اپلیکیشن به مردم عزیز ارائه می‌شود.

مدیرعامل کورش‌مال در پایان این نوید را به جوانان نخبه و ایده‌پرداز کشور داد که کورش‌مال از تیم‌هایی که ایده‌ ویژه‌ای در حوزه مدیریت‌مال ارائه دهند حمایت خواهد کرد.

دبیر اجرایی استارت‌آپ ویکند، مقدمه‌ای درباره این رویداد مطرح کرد و گفت: ما امروزه شاهد رشدنمایی در استفاده از تلفن‌همراه و نفوذ اینترنت در بین عموم مردم هستیم. این‌بار راجع‌به نفوذ اینترنت در بین دانشگاهیان و نخبگان صحبت نمی‌کنیم، کمااینکه سالیان گذشته اینترنت در میان دانشگاهیان و نخبگان جامعه نفوذ بالایی داشت اما در بین عموم مردم نه.

سید حسن حسینی، گفت: درحال حاضر شاهد هستیم آمار سیم‌کارت‌ها از صددرصد هم بیشتر شده‌است، یعنی به‌ازای هر نفر بیش از یک سیم‌کارت وجود دارد. این موارد لزوم توجه به تلفن‌همراه را در زندگی روزمره مردم نمایان می‌کند.

وی افزود: از طرفی دیگر ما در تهران بزرگ، بزرگترین کلان‌شهر ایران زندگی می‌کنیم. این شهر به مرور زمان که بزرگ شده‌، مشکلات آن‌هم پیچیده‌تر شده است. بنابراین نیاز است از فناوری‌های توسعه‌شهری استفاده شود تا بتوان مشکلات را مدیریت کرد.

حسینی درباره هدف رویداد موپک، گفت: هدف این رویداد، تلفن همراه، برنامه‌ریزی و توسعه شهری، بهبود کیفیت زندگی شهری و کمک به توسعه پایدار شهری است و طبیعتا در حوزه اقتصاد شهری تمرکز دارد. در همین حال ما با روندی که از تلفن همراه مطرح کردیم، تمرکز خود را روی تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها گذاشته‌ایم.

حسینی با اشاره به محورهای رویداد، ادامه داد: شهر هوشمند، اقتصاد شهری، گردشگری، کارآفرینی، مدیریت پسماند و تفکیک زباله، ترافیک و فرهنگ رانندگی، کار آفرینی در بافت فرسوده، کار آفرینی اقشار آسیب‌دیده، اجتماع دستفروشی و سد معبر و نهایتا خدمات مرتبط با مراکز تجاری محورهای این رویداد را تشکیل‌داده است.

وی درباره اجزای رویداد و تفاوت‌هایی که با رویدادهای مشابه دارد، گفت: امروز به‌عنوان افتتاحیه با ارائه ایده‌ها، تشکیل تیم و رای‌گیری شروع می‌کنیم. در روز جمعه ایده‌ها برای ارائه به منتورها آماده می‌شود که بتوان در روز جمعه بعد از ظهر اختتامیه را برگزار کرد. همچنین از امروز صبح(چهارشنبه) تا شنبه، نمایشگاه استارت‌آپی با این محورها برپا شده‌است.

حسینی همچنین حضور عموم مردم را به‌عنوان تمایز ویژه این رویداد عنوان کرد و گفت: سعی داریم مسیر و نحوه تفکر جدیدی را در این حوزه ایجاد کنیم و امیدواریم افراد آزادی که در این رویداد به عنوان شنونده و نماینده مردم حضور دارند، متناسب با نیازها و مشکلاتی که در جامعه دارند باعث اصلاح و تکمیل این ایده‌ها شوند.

دبیراجرایی موپک گفت: به جرات می‌توان گفت این اولین رویداد هدفمندی است که با راهنمایی شهردار محترم منطقه پنج و براساس جلسات متعدد شورای راهبردی برگزار می‌‌شود. براساس این جلسات چالش‌های مربوط به منطقه پنج و محورهای مختلف هر یک احصا شده و اینک در نظر داریم ایده‌های رفع‌کننده آن‌ها را مطرح کنیم.

سید حسن حسینی ابراز امیدواری کرد اسپانسرهای این ایده‌ها نیز در همین رویداد اعلام آمادگی کنند.

مدیر برنامه‌ریزی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، به عنوان سخنران بعدی این رویداد، اظهار کرد: تکنولوژی پیشرفت می‌کند و پیچیدگی‌هایی از جنس تنوع، مقیاس و ابعاد به زندگی اضافه می‌کند و آنچه می‌تواند این مشکلات ایجاد شده را مرتفع سازد نوآوری است. هرگاه نوآوری با فناوری همراه شود می‌توان انتظار داشت مشکلات رفع شوند.

حمیدی از این رویداد به عنوان درگاهی برای فناوری‌های نرم یاد کرد و گفت: نوآوری جوابی پایدار به پیچیدگی و حل مشکلات است.

وی همچنین از اقتصاد مشارکتی به‌عنوان یکی از اتفاقات مثبت در زندگی امروز یاد کرد که ضرورت تملک برای عامل رفع نیاز را منتفی می‌سازد.

ابراهیم زرگران نیز به عنوان مشاور کسب و کار و تسهیل‌گر این استارت‌آپ، گفت: در آغازین ساعات این رویداد از همه حضار می‌خواهیم طی یک دقیقه خود را معرفی، مسئله‌ مورد نظر و همچنین راهکاری را که برای آن اندیشیده‌‌اند به عنوان ایده‌ خود مطرح و همچنین اعضای موردنیاز تیم‌شان را اعلام کنند تا پس از بررسی‌ و انتخاب ایده‌های برتر از فردا صبح کار اصلی رویداد را اجرا کنیم.

این رویداد به‌عنوان اولین استارت آپ ویکندی که حضور عموم مردم در مراسم افتتاحیه آن آزاد بود در دو بخش استارتاپ ویکند و نمایشگاه، سه روز متوالی در کورش‌مال برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز ایده‌های برتر جمعه 29 مهر ماه برگزارخواهد شد.