تالیف و ترجمه: ژاله شادمانی. واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ

ویرایش و بازنگری: امیر جعفری. واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ

 

پیش‌بینی می‌شود هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 2017 از تبلیغات تلویزیونی برای اولین بار پیشی بگیرد و از مرز 200 میلیارد دلار عبور کند.

در این گزارش به چگونگی وقوع این تغییر و همچنین تصویری از آینده تبلیغات خواهیم پرداخت.

 

وضعیت تبلیغات اینترنتی در سال 2017

 

در اینجا تصویری از این پیش‌بینی مشاهده می‌کنید که همچنین نشان دهنده سیر سریع هزینه تبلیغات اینترنتی از سال 1990 است.

 

 

همانطور که مشاهده می‌کنید هزینه تبلیغات تلویزیونی در سال 2017 از 200 میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت و برای اولین بار از تبلیغات تلویزیونی پیشی خواهد گرفت.

میزان اهمیت این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت. اولین تبلیغ تلویزیونی در سال1941 پخش شد و اولین تبلیغ اینترنتی در سال 1994 نمایش داده شد. برای اینترنت تنها 24 سال زمان برد که از صنعت 76 ساله تبلیغات تلویزیونی پیشی بگیرد. (با روندی در حدود سه برابر سریعتر)

همانطور که انتظار می‌رود تبلیغات آنلاین با یک نرخ بسیار سریع بر روی گوگل و فیسبوک در حال رشد است. (به ترتیب 20% و 62% به صورت سالانه)

 

 

 

آینده تبلیغات آنلاین چگونه خواهد بود؟

 

آینده تبلیغات آنلاین، موبایل است.

تقریبا نیمی از هزینه تبلیغات اینترنتی در سال 2016 مربوط به تبلیغات موبایلی بوده‌است.

 

 

جای تعجب نیست، چرا که افراد بیش از پیش زمان خود را به صورت آنلاین صرف می‌کنند و به همان نسبت زمان بیشتری را به صورت آنلاین با موبایل خود می ‌گذرانند.

 

 

 

با توجه به این روند به پتانسیل وسیع برای رشد در فضای تبلیغات موبایلی پی می‌بریم. فرصتی به ارزش 16 میلیارد دلار رشد با در نظر گرفتن زمانی که مردم به صورت آنلاین با استفاده از موبایل خود صرف می‌کنند، وجود دارد.

 

 

این فاصله بین زمان صرف شده بر روی دستگاه‌های موبایل و هزینه تبلیغات و به خصوص تبلیغات موبایلی می‌تواند نشان‌دهنده فضای تبلیغات نسبتا جدید تبلیغات موبایلی باشد – تبلیغ‌کنندگان ممکن است هنوز با چگونگی ورود به چنین فضایی و استفاده از فرصت های بالقوه آن به خوبی آشنا نباشند و یا این عدم استقبال می‌تواند به دلیل نرخ سریع رشد تبلیغات موبایلی گزارش شده و مسدود شده نیز باشد. کاربران اینترنت و به خصوص استفاده کنندگان از موبایل به سرعت تبلیغاتی که مایل به تماشای آن نباشند را مسدود می‌کنند.

 

 

 

فرصتی بزرگ برای بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان در فضای آنلاین موبایل وجود دارد، اما این کار باید با دقت و با استراتژی مناسب انجام شود به طوری که کاربران را تا حدی که آن تبلیغات را مسدود کنند، آزار ندهد. مطمئنا ما به دیدن تبلیغات بیشتر آنلاین ادامه خواهیم داد و به خصوص بر روی گوشی‌های هوشمندمان.

 

آینده تبلیغات آنلاین، رسانه‌های اجتماعی هستند.

 

اکثر درآمد حاصل از تبلیغات موبایلی به گوگل اختصاص دارد و بلافاصله پس از آن فیسبوک قرار دارد. علاوه بر این، درآمد حاصل از تبلیغات گوگل و فیسبوک 85% از درآمد تبلیغات آنلاین سال 2016 را تشکیل می‌دهند.

 

 

رشد درآمد تبلیغات آنلاین فیسبوک با نرخ 62% به صورت سالانه از گوگل سریعتر است و همانطور که مشخص می‌باشد تبلیغات فیسبوک بیشتر منجر به خرید مستقیم می‌شوند.

 

 

تبلیغات موبایلی و پین‌های تارگت شده بر روی پینترست نیز شاهد نرخ خرید بالایی هستند.

 

از آنجایی که کاربران همچنان زمان بیشتری را در اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، تبلیغ‌کنندگان استراتژی خود را به سمت تبلیغات هدفمند و با قابلیت خرید تغییر خواهند داد. تبلیغاتی که در میان  رسانه‌های اجتماعی جای دارند و باعث می‌شوند که کاربران وقت بیشتری را در اپلیکیشن‌ها و موبایل‌های خود بگذرانند و فرآیند خرید را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

 

آینده تبلیغات آنلاین از نزدیک پایش خواهد شد.

 

با توجه به آنچه که نرخ مسدود شدن تبلیغات آنلاین و موبایلی نشان می‌دهد، بسیاری از تبلیغات از دید افراد، مخرب, مزاحم و یا بی فایده تلقی می‌شوند. چه بسا که این امر واقعیت دارد، تبلیغات با کیفیت پایین چنانچه برای بازدید کننده تجربه ضعیفی ایجاد کنند افراد را از وبسایت شما دور می‌کنند.

شاید به همین دلیل است که گوگل و فیسبوک در سال‌های اخیر اقدام به برداشتن گام‌هایی در راستای جریمه ناشران و تبلیغ‌کنندگانی که تبلیغات با کیفیت پایین و مزاحم و مخرب در پلتفرمشان ارائه می‌کنند، کرده‌است. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و موبایل فرصت‌های زیادی را برای بهره برداری ایجاد می‌کنند، اما بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان باید از مخاطرات فراوان به هنگام شروع آگاه باشند. Pop-up، overlay ها و clickbait  می تواند منجربه جریمه و مانع از موفقیت شما در آینده شوند. بنابراین راهنمایی و مطالعه بیشتر در زمینه بازاریابی موبایلی و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.