آیا شما در تلاش هستید تا ROI  ( Return On Investment – بازده سرمایه گذاری) اینستاگرام خود را افزایش دهید؟ نگرانید که آیا این پلتفرم برای کسب‌و‌کار شما مناسب است یا اینکه می بایست به شکست خود اعتراف کنید؟!

در این مقاله با جزئیات به شما نشان خواهیم‌داد که چگونه از اینستاگرام برای کسب و کار خود بهره ببرید. به شما 6 استراتژی برای تبدیل فالور‌های اینستاگرام خود به مشتریان در دنیای واقعی، ارائه خواهیم‌کرد. همچنین 3 نکته برتر بازاریابی برای جذب تعداد بیشتر فالور را نیز به شما خواهیم گفت. پس پیشنهاد می ‌کنیم که مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.

ارائه محتوای منحصر به فرد

محتوای منحصر به فرد شاهزاده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. رابطه شما با فالور‌هایتان را فراتر می‌برد. باعث می شود که آنها دوباره و دوباره باز‌گردند و آنها را به تعامل با برند شما به صورت شخصی و طولانی مدت، تشویق می‌کند.

01

چگونگی انجام آن :

  • منحر به فرد پیش بروید : از اینستاگرام برای نمایش محصولی که تا کنون در فیسبوک، توییتر و یا بلاگ خود به اشتراک نگذاشته‌اید، استفاده کنید.
  • یک محصول و یا رویداد را به صورت زنده در اینستاگرام رونمایی (launch) کنید: از افتتاح یک فروشگاه جدید کسب و کار خود و یا رونمایی از یک محصول جدید و یا اقدام به یک مسافرت کاری، و یا راه اندازی یک رویداد یا کنفرانس، یک ویدیو کوتاه بسازید.
  • یک پیشنهاد منحصر به فرد ارائه دهید: به فالورهای اینستاگرام خود یک کد تخفیف بدهید که تنها به آنها تعلق می‌گیرد.

کاری کنید که فروشگاه یا کسب و کار شما، فوق العاده به نظر بیاید

ایجاد یک پروفایل کسب و کار که کاربران اینستاگرام علاقمند به تعامل با آن باشند، یکی از بهترین استراتژی های تبدیل آنها به مشتری است.

یک راه برای ایجاد چنین پروفایلی به نمایش گذاشتن عکس‌هایی از محیط کسب‌و‌کار خود، که محیطی عالی است، می‌باشد. عکسی از نمای بیرون پنجره، یک تفریح هیجان انگیز همکاران در زمان استراحتشان، یک مهمانی باربکیو آخر هفته و … به اشتراک بگذارید.خلاقیت به خرج دهید.

02

راه دیگر برای ترغیب کاربران اینستاگرام برای تعامل با برند شما ارائه یک نگاه دزدکی به کاری که شما در حال انجام آن هستید، است.

03

مسلما، همه ما یک استودیو عکاسی در گوشه‌ای از محیط شرکت خود نداریم، بنابراین در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که کسب‌و‌کار‌های کوچک برای ارائه چنین تصاویری، می‌توانند از آنها استفاده کنند.

  • از یک محصول جدید در حال تحویل عکس بگیرید. ( در حالی که هنوز داخل جعبه است)
  • تصویر قبل و بعد از یک رویداد و یا کنفرانس را که برگزار می‌کنید، نمایش دهید.
  • تصویری از همکاران خود در حال پیاده شدن از آسانسور و در حال ازدحام به سمت کامپیوتر‌هایشان و یا در حال دویدن به سمت محل کار در زیر باران، ارسال کنید.
  • عکسی از یک جلسه کاری با مدیر عامل در حال صحبت راجع به یک محصول جدید به اشتراک بگذارید.

نکته 1 : با فالور های خود تعامل کنید.

اینستاگرام یک خیابان یکطرفه نیست. به منظور ایجاد یک پروفایل محبوب برند بر روی اینستاگرام، عکس‌های فالور های خود را لایک کنید و بر روی آنها کامنت بگذارید ، به کامنت‌های پست‌های خود پاسخ دهید، و مشتریان خود را @mention  کنید.  انشعاب دادن به خارج از پروفایل خود راه خوبی برای رشد آن  و در نتیجه رشد پایگاه مشتریانتان است

از محتوای تولید شده توسط کاربر، بهره ببرید

کابران اینستاگرام می خواهند معروف شوند. به اشتراک گذاشتن عکس های کاربران، به آنها در روزهای یکنواختشان حس شهرت می‌دهد.

04

چگونگی انجام آن :

  • در ابتدا، بهترین راه برای پیدا کردن محتوای تولید شده توسط کاربران، اجرای یک مسابقه عکس است. شما می توانید از تمام عکس‌ها، از جمله عکس‌هایی که حتی برنده نشده‌اند، برای ترویج برند خود استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که هواداران مشخصات محصول شما را در تصاویر خود نمایش دهند.
  • زمانی که شما به عنوان برندی که عکس‌های کاربران را پست می کند، شناخته شوید، می توانید پست”ما دوست داریم عکس های شما با مضمون پاییز/حیوان خانگی/تفریح را ببینیم”، ارسال کنید.

 نکته 2: از هشتگ استفاده کنید، هم هشتگ های رایج و هم هشتگ های مختص به یک کمپین. چنانچه به دنبال استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران هستید، از یک هشتگ واحد برای ایجاد تداوم برای درخواست خود استفاده کنید.

قابل لایک باشید

قابل لایک بودن در اینستاگرام به نسبت سایر پلتفرم‌های شبکه های‌اجتماعی دشوار‌تر است. چراکه شما تنها با یک رسانه سر و کار دارید، و آن رسانه، عکس است.

در فیس بوک شما می توانید نقل قول های خنده دار و یا انگیزشی پست کنید، می توانید برای ترغیب به تعامل از کمپین های “اشتراک و یا لایک” استفاده کنید و همچنین می توانید از سایر استراتژی های جالب استفاده کنید.

در اینستاگرام کمی چالشی تر است.

05

9 استراتژی جهت قابل لایک کردن برند در اینستاگرام

نسبت به عکس های خود تنبلی نکنید. کاربران اینستاگرام, عکاسان آماتور هستند. برای پیشی گرفتن شما نیز باید آماتور باشید.

  • برای ارتقای عکس‌هایتان از فیلتر استفاده کنید.
  • از زاویه‌های جالب، نور پردازی و سایر فوت‌و‌فن‌های عکاسی استفاده کنید.
  • از photoshop، Diptic، یا photoshake  برای ویرایش عکس‌هایتان استفاده کنید، و یا عکس هایتان را در ۱ عکس ترکیب کنید.

نشان دهید چه کسی هستید. شخصی سازی برند شما، یک بخش ضروری از قابل لایک کردن کسب و کارتان است.

  • عکس ها و ویدیو های جالب و سرگرم کننده از کارمند‌هایتان منتشر کنید.
  • تصاویری از پشت صحنه شرکت خود برای کاربران اینستاگرام نمایش دهید.
  • ویدیویی از سازمان خود در حال انجام یک کار جالب و سرگرم کننده تهیه کنید.

موثق باشید.

  • شخصیت واقعی افراد را در کسب و کارتان نشان دهید.
  • محصولات خود را همانگونه که در واقعیت هستند، نمایش دهید.
  • ویدیو‌های واقعی و جالب از مدیر عامل به اشتراک بگذارید، شخصیتی محبوب از مدیران ارشد نمایش دهید.

 نکته 3 : یک راه دیگر برای افزایش مشتری همکاری با سایر برند‌ها و طراحان در اینستاگرام است. با ارسال محصولات دیگران و بالعکس، یک منفعت متقابل ایجاد کنید. هر کسب و کاری، اعم از کوچک و بزرگ، می تواند با برند های دیگر مشارکت کند.

مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید

یکی از بهترین روش‌ها یرای ارتقای پروفایل اینستاگرام شما ( و در نتیجه مشتریانی که از طریق این پلتفرم به دست می آورید)، ارائه جوایز و تخفیفات است.

06

چگونگی انجام آن :

  • از یک مضمون جالب استفاده کنید: مسابقه‌ها زمانی موفق می‌شوند که با آنچه که فالور‌های شما به آن می‌اندیشند، همخوانی داشته باشند. مسابقاتی بر اساس فصل‌ها، بازگشت به مدرسه، زمان مالیات، رویداد‌های ورزشی، تعطیلات و غیره، برگزار کنید.
  • یک جایزه عالی در نظر بگیرید: مطمئن شوید که جایزه شما انگیزه کافی برای فالور‌هایتان جهت ورود به مسابقه و به اشتراک گذاشتن آن با دوستانشان، ایجاد می کند. انتخاب جایزه‌ای که به طور اختصاصی با بازار هدف شما ارتباط برقرار کند، استراتژی بسیار خوبی است.
  • از عنصر رای گیری نیز استفاده کنید: به کار بردن عنصر رای گیری به شدت شانس وایرال شدن مسابقه شما را بالا می‌بردو در نتیجه پروفایل برند شما نیز ارتقا می یابد. شرکت‌کنندگان در مسابقه، آن را با دوستان، خانواده و دوستان دوستان خود به اشتراک خواهند گذاشت.

محاسبات را انجام دهید و هوشمندانه از اینستاگرام استفاده کنید

مانند هر استراتژی شبکه های اجتماعی، به درستی استفاده‌کردن از اینستاگرام، مساوی با هوشمندانه استفاده کردن از آن است. چندین ابزار رایگان و بسیار کاربردی مانند Statigram و Simply measured   وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا از انرژی و زمانی که برای اینستاگرام می گذارید، استفاده بهینه کنید و پی ببرید که آیا بازده فعالیت‌های شما، ارزشش را دارد یا خیر.

آنچه باید در نظر گرفت:

  • چه زمانی فالور‌های شما آنلاین هستند.
  • فالور‌های شما به چه تصاویر و چه سبک پست‌هایی بیشترین پاسخ را می‌دهند.
  • فالور‌های شما از کجا می‌آیند. آیا شما نیاز به تغییر مخاطبان هدف خود دارید تا بتوانید مشتری‌های مورد نظر خود را به‌دست بیاورید؟
  • آیا پروفایل برند شما در اینستاگرام در حال رشد است؟

07

همانگونه که شرکت Ben and Jerry’s  انجام داده‌است، شما نیز باید از آنچه فالور‌های شما به آن می‌اندیشند، بهره ببرید. بدان معنی که شما باید بر اساس رویداد‌های جاری، اخبار جهان، تعطیلات، فصل‌ها، رویداد‌های ورزشی و موضوعات داغ روز بر روی توییتر و خود اینستاگرام، پست‌هایی ارسال کنید.

نتیجه

امیدواریم که هم اکنون شما چند استراتژی بیشتر برای به حداکثر رساندن ROI  اینستاگرام خود به‌دست آورده باشید. تبدیل فالور به مشتری امکان پذیر است، اما باید به خاطر داشته باشید که در وهله اول شما به فالور نیاز دارید. به همین دلیل شما باید بدانید که چگونه تعداد فالور‌های خود را بالا ببرید. زمانی که به اندازه کافی فالور بدست آوردید، برای تشویق فروش در دنیای واقعی، به آنها کوپن های انحصاری بدهید. یک مسابقه عکس برگزار کنید که در عکس‌ها محصولات شما نمایش داده شوند. و در آخر کاری کنید که کسب و کار شما از دید فالورهایتان عالی به نظر بیاید، تا حدی که به تعامل با برند شما ترغیب شوند.

ترجمه: ژاله شادمانی واحد بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ