عبارت #تراریخته چندماهی هست که در #رسانه ها موردتوجه قرار گرفته و این مطلب #منتقدین و #طرفداران زیادی هم داشته است.
شاید برای شما هم سوال ایجاد شده باشد که این #عبارت #تراریخته (تغییرژنتیکی یافته) چیست؟ چه #مضراتی داشته و چه #فوایدی دارد؟
در #منابع و ماخذهای علوم #زیستی و علم مهندسی #ژنتیک این عبارت با هدف #اصلاح و یا ایجاد #ارزش_افزوده در #گیاهان و #جانواران استفاده می شود و هیچ بار #منفی را برخوردار نیست. اما این موضوع علمی مانند بسیاری از #نظریه های_علمی دیگر #منتقدینی نیز دارد.

#منتقدین_علمی بر این #باورند: فعلاً در مورد #تولید_انبوه محصولات کشاورزی #تراریخته صبر و تأمل شود، چرا که در #آینده ممکن است #دانش آن پیشرفت کند و زوایای پنهان این علم و تکنولوژی آشکار شود و از آنجایی که هدف از این #دستکاری پاسخ به سیل مصرف حاصل از #سبک_زندگی با طمع #سودآوری بیشتر به دنبال #تولید_حداکثری با بهترین سر و شکل ظاهری فرآورده است و علوم مهندسی ژنتیک در دنیا نیز هنوز محدود بوده و جواب های جامعی برای پوشش حداکثری #عواقب این امر ندارد لذا عاقبت #مصرف_کننده چنین فرآورده‌ای اعم از دام یا انسان به بیماریهای نا معلوم ختم می‌شود.
و این در حالیست که از سوی دیگر #محققین، #دانشمندان، #سازمانها و#دستگاههای #نظارتی و #کنترل_کننده و واحدهای تحقیق و توسعه #شرکتهای_تولیدکننده محصولات #تراریخته نیز با تاکید بر #فواید این روش بر این باورند: که با درج قوانین و ترویج فرهنگ استفاده از این روش می توان شرایط بیشترین #بهره_برداری از این روش را ایجاد کرد تا هم به نفع #مصرف_کنندگان نهایی این محصولات باشد و هم شرایط بهتری برای #تولیدکنندگان، در #تولید_انبوه این محصولات در جواب #تقاضای_بازار ایجاد کند.
فواید محصولات تراریخته:
• تولید #محصولات_قوی_تر: محصولات تراریخته در برابر #بیماری‌ها مقاوم هستند.
• #محافظت محیط در برابر #سموم: به دلیل اینکه محصولات #تراریخته نیاز کمتری به #سم_پاشی از طریق مواد شیمیایی دارند باعث محافظت محیط در برابر سمپاشی و آفت کش‌ها می‌شوند.
• #ماندگاری بیشتر محصولات: با تغییر در ساختار ژنی این محصولات، بدون نیاز به ماده اضافه‌ای محصولات مدت زمان بیشتری با #کیفیت باقی می‌مانند.
• #جنگل_زدایی کمتر: با افزایش #جمعیت دنیا، نیاز به تخریب جنگل‌ها بیشتر می‌شود اما اگر غذای کافی برای این جمعیت فراهم شود نیازی به جنگل زدایی نیست.
• #کاهش_گرم شدن_زمین: در صورت دستکاری ژنتیکی گیاهان آن‌ها می‌توانند دی اکسید کربن بیشتری مصرف کرده و اکسیژن بیشتری را به #اتمسفر برسانند که پدیده گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و باعث کاهش گرم شدن زمین می‌شود.
• #کاهش_قیمت_غذا: اگر تولید محصولات زیاد شود قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد.
• تولید #محصولات_جدید: با دستکاری ژنتیکی محصولاتی به دست می‌آید که می‌توانند در هر محیطی رشد کنند. مثلاً تولید گوجه فرنگی در زمین نمکی.
• مقاومت در برابر #حشرات: این محصولات به دلیل مقاومت در برابر حشرات نیاز کمتری به #حشره_کش‌ها دارند.

این موضوع چندیست در جوامع مختلف #کشورمان نیز مطرح شده است و رنگ و بوی #شایعه به خود گرفته است.
شاید بهتر باشد کمی بیشتر در #مفاهیم #علمی و #فواید و #مضراتی که برای ما دارند تحقیق کرده و دستخوش #شایعات بی پایه نشویم.
دراین حین سازمانها، وزارتخانه ها و دستگاههای نظارتی #کشور نیز طی #بیانیه هایی این شایعات را رد کرده و بی اساس خوانده اند.
در زیر میتوانید شرح خبرها را دنبال کنید:

خبرگزاری مهر

خبرگزاری خبرآنلاین