روزنامه آسیا ـ چهارشنبه 30 تیر 95: مجتمع تجاری کورش واقع در اتوبان ستاری یکی از بزرگترین مراکز تجاری ایران است که در مدت کوتاهی توانست با تعیین بازار و مشتریان هدف، این مجموعه را به یکی از پر رفت و آمدترین مراکز خرید تهران تبدیل کند. هر روز هزاران نفر از شهروندان تهرانی برای خرید و تفریح به این مرکز مراجعه می‌کنند و طبیعی است که حجم زیاد مشتریان برای ورود به این مجتمع گاه ترافیک زیادی را در اتوبان ستاری ایجاد می‌کند.

مجتمع تجاری کورش با بیش از ۵۰۰ واحد تجاری در قالب ۱۷ طبقه، مجتمعی با کاربری فرامنطقه‌ای است که به دلیل حضور برندها، واحدهای متعدد تجاری و تنوع محصولات و خدمات، بهترین انتخاب برای آنانی است که می‌خواهند برترین‌ها را تجربه کنند.

علاوه بر طراحی مدرن فضاهای داخلی و بیرونی مجتمع، افتتاح بزرگترین پردیس سینمایی کشور، یکی از مدرن‌ترین مراکز سرگرمی ـ تفریحی خانوادگی (Jupiter: family Entertainment center)، مراکز فرهنگی (گالری سینما، نشر چشمه)، مهدکودک: Daily Care) Kids club)، فودکورت (Food Court)، رستوران و کافی‌شاپ‌های متعدد، مجتمع کورش را به یک مرکز منحصر به فرد مدرن و متمایز تبدیل ساخته است.

طی چند سال اخیر یکی از مشکلات اساسی مجتمع تجاری کورش ترافیک سنگین اتوبان ستاری به‌خصوص در روزهای آخر هفته است از این رو مهندس میر عالی مدیر عامل مجتمع تجاری کورش با سال‌ها تجربه در مدیریت و تلاش‌های بسیار توانست کار گروه تخصصی برای حل این مشکل تشکیل دهد و پس از شور و مشورت کارشناسان فنی با همکاری شهرداری منطقه و پلیس راهور تصمیم گرفتند تا با اجرای مصوبات جدید این مشکل را حل کنند.

به همین انگیزه به دفتر مدیریت مجتمع تجاری کورش برای دیدار با مهندس میرعالی رفتم تا از نزدیک با برنامه‌های ساماندهی ترافیک اتوبان ستاری آشنا شوم. ایشان در پاسخ به سوال ما که چه راهکار جدیدی در این زمینه اندیشیده است گفت: برای روان‌سازی حمل و نقل و ترافیک مجتمع تجاری کورش راهکارهای مختلفی طراحی و تصویب شد و قرار است به مرور اجرایی شود.

ایشان اظهار داشتند: با به کارگیری مشاوران خبره در این زمینه مکانیزه کردن پل‌ها به عنوان یکی از شیوه‌های تسهیل در عبور و مرور در دستور کار قرار گرفته است.

میر عالی بر این اعتقاد است که بخشی از ترافیک خودرو مربوط به  رفت و آمد عابران پیاده است از این رو مکانیزه کردن می‌تواند بخشی از این تردد غیر استاندارد را کم کند.

او اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که به زودی اجرایی می‌شود طراحی معابر و اصلاح آن در صورت موافقت و مشارکت شهرداری منطقه است. در حال حاضر عبور و مرور افراد کمی با مشکل مواجه است. ما در صد هستیم تا این مشکل را به شکل زیر بنایی و همیشگی حل کنیم.

میر عالی مدیر عامل مجتمع تجاری کورش همچنین به تقویت ناوگان حمل و نقل به عنوان تاکسی کورش یاد کرد که می‌تواند بخشی از ترافیک اتوبان را کم کند و موجب رفت و آمد بهتر شود.

او همچنین گفت: ون‌های رایگان کورش در ساعات پر ترافیک در حمل و نقل افراد بسیار موثر است و می‌تواند زمینه‌ها را برای پارک اتومبیل در مسافات دورتر فراهم کند. اگر چه همه افراد دوست دارند خودروی خود را در پارکینگ مجتمع تجاری کورش پارک کنند اما گاه به دلیل ازدحام ظرفیت پر می‌شود به همین خاطر افراد می‌توانند اتومبیل‌های خود را در خیابان‌های دورتر پارک کنند و با ون‌های رایگان به مجتمع تجاری کورش بیایند و زمان رفتن دوباره با این ون‌ها برگردند.

یکی دیگر از اقدامات مجتمع کورش برای رفع ترافیک اتوبان ستاری تعریف ایستگاه کورش است. کورش به صادقیه و کورش به آزادی ایستگاه‌های پیشنهادی ماست. مشاورین ما طرح جانمایی ایستگاه‌ها را آماده کرده‌اند و به زودی به معاونت محترم حمل و نقل و ترافیک منطقه ۵ و پلیس محترم راهور ارائه خواهند کرد که این موضوع در آینده می‌تواند بخش زیادی خودروهای شخصی که تمایل دارند به کورش بیایند را کاهش دهد.

مدیر عامل مجتمع کورش برای رفع ترافیک اضافه کردن طول صف پارکینگ تا ۱۱۰۰ متر بدون مزاحمت را راهکار مهمی‌ برای تسهیل ترافیک اتوبان ستاری دانست و گفت: در حال حاضر هر خودرو برای پارکینگ مسافتی در حدود ۲۰۰ متر را طی می‌کند اما با این کار که مهمترین اقدام ماست خودرو‌ها فاصله بیشتری را برای دور زدن و ورود به پارکینگ طی می‌کنند و بدین ترتیب فشار ترافیک از زیر پل شهید حکیم در ستاری تا مجتمع کورش به شدت کاهش پیدا می‌کند.

یکی از راهکارهای دیگر برای جلوگیری از ترافیک اتوبان نصب ۳ تابلو برای اعلام وضعیت پارکینگ مجتمع کورش است. یکی از این تابلو‌ها در اتوبان حکیم ورودی ستاری قبل از رمپ نصب می‌شود تا رانندگان قبل از ورود به ستاری از ظرفیت پارکینگ مطلع شوند. تابلوی دوم در داخل رمپ نصب می‌شود تا چنانچه کسی ندانسته وارد اتوبان ستاری شد با اطلاع‌رسانی از طریق این رمپ دوم مسیر خود را تغییر دهد و به منتهی‌الیه سمت راست برود. تابلوی سوم هم قبل از ورودی بلوار فردوس نصب می‌شود. با نصب این تابلوها افراد قبل از این که نزدیک مجتمع تجاری کورش شوند از ظرفیت پارکینگ مطلع می‌شوند. این کار باعث می‌شود حجم ترافیک به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.

منبع خبر: روزنامه آسیا، ۳۰ تیر ۱۳۹۵