افرادی که حداقل دارای  سن ۱۷ سال و حداکثر ۶۵ سال هستند و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن دارند و از سلامت کامل برخوردارند می‌توانند با همراه داشتن کارت شناسایی عکس‌دار معتبر (دارای کد ملی) برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه نمایند تا در صورت دارا بودن معیارهای پزشکی لازم، خون اهدا نمایند. فواصل اهدای خون مردان حداکثر ۴ بار است و زنان حداکثر ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند…

برخی از شرایطی که سبب معاف شدن از اهدای خون به صورت موقت می‌شوند:

بیماری‌های عفونی اخیر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت ریه، عفونت ادراری، تب مالت، سل، حصبه و اعمال جراحی اخیر، اعمال دندانپزشکی اخیر،  مصرف اخیر بعضی از داروها مانند: آنتی بیوتیک‌ها، آسپرین، ایندرال، دریافت واکسن،دریافت خون و …

شرایط خاص مانند: بارداری، زایمان، شیردهی، سقط جنین، مسافرت به مناطق مالاریا خیز،  خالکوبی، حجامت، الکترولیز، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش یا قسمتی از بدن، افرادی که در طی یک سال گذشته تاتو کرده اند، برخی رفتارهای مخاطره آمیز، بالا بودن یا پایین بودن فشار خون، کم خونی.

در این موارد با گذشت زمان یا برطرف شدن شرایط، فرد می‌تواند با نظر پزشک معاینه مجددا برای اهدای خون مراجعه نماید.

بعضی از شرایطی که سبب معاف شدن از اهدای خون به صورت دائم می‌شوند:

بیماری‌های زمینه‌ای مانند: بیماری قلبی عروقی، پرکاری تیروئید، بیماری ریوی شدید، سکته مغزی، دیابت وابسته به انسولین، سرطان و بیماری‌های عفونی مانند ابتلا به مالاریا، هپاتیت C، هپاتیت B، ایدز و افرادی که با نظر پزشک سازمان انتقال خون در گروه معاف شدگان دائم قرار می‌گیرند، برای حفظ سلامت خود یا فردگیرنده خون نباید هرگز خون اهدا کنند.

قبل از اهدای خون چه باید کرد؟

وقتی که شما می‌خواهید خون خود را اهدا کنید، باید به یک سری از سوالات پاسخ دهید و یکسری تست‌ها را انجام دهید که شامل موارد زیر است:

– سابقه پزشکی:

افرادی که در مرکز انتقال خون کار می‌کنند، از شما یک سری اطلاعات شخصی درباره سلامت شما، نحوه زندگی و بیماری‌هایی که تا کنون در معرض آنها بوده اید و به آنها مبتلا شده اید را می‌پرسند و عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های مختلف را در شما بررسی می‌کنند.

– معاینه جسمی:

مرکز انتقال خون، شما را مورد معاینه بدنی قرار داده و یک سری علائم حیاتی مانند فشار خون، دمای بدن و سطح هموگلوبین خون شما را بررسی می‌کند.

– آزمون غربالگری:

تمام افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، باید آزمون غربالگری را دهند که متشکل از ۱۴ آزمون برای بررسی بیماری‌های احتمالی مانند هپاتیت B و هپاتیت C و ویروس ایدز(HIV) و سیفلیس می‌باشد. اگر هر نوع از بیماری‌های نام برده شده در شما تشخیص داده شود، سازمان انتقال خون، از خون شما استفاده نمی‌کند.

چه کسانی به خون‌های اهدایی نیاز دارند:

افرادی که خون از دست داده اند، مانند افرادی که تصادف کرده اند و یا در اثر حادثه ای خونریزی داخلی دارند، افرادی که تحت اعمال جراحی قرارمی‌گیرند، برخی سرطان‌ها، بیماری سلول‌های داسی شکل و خیلی از انواع بیماری‌ها

بعد از اهدای خون چه باید کرد؟

هموگلوبین با تعداد کم مهم ترین دلیل کم خونی در افراد سالم و به خصوص در بانوان می‌باشد. آهن عنصر مهم در ساخت هموگلوبین می‌باشد. افرادی که خون می‌دهند، میزان قابل توجهی از آهن خون خود را اهدا کرده و ممکن است دچار کم خونی شوند. اگر کم خونی فرد به دلیل کمبود آهن باشد می‌تواند فقر آهن خود را بوسیله منابع غذایی آن جبران کند. در مراکز اهدای خون، میزان هموگلوبین افراد اهدا کننده چک می‌شود و باید بالاتر از دوازده و نیم گرم در دسی لیتر باشد.

منبع:

http://www.khanevadeh.online/