چند منظوره اکتیو و بازسازی برند
چندی پیش جهت بررسی بازار در یکی از مناطق پایین شهر تهران بودم. حین مراجعه به مغازه‌ای، مثل همیشه با احوالپرسی و معرفی خود، شلف را هم از نظر گذراندم تا سؤال‌های بعدی را در این زمینه بپرسم. متوجه شدم اصلا خبری از اکتیو نیست! از مغازه‌دار پرسیدم: ویزیتور ما خدمت شما سرنمی‌زنه؟ گفت: چرا؟ مرتب هم میاد، اما من اکتیو کار نمی‌کنم!
گفتم: می‌تونم بپرسم چرا؟ مشکلی پیش اومده؟
گفت: محصولاتتون اینجا نمی‌ره! کسی نمی‌خره! من دو ماه پیش یک کارتن (12قوطی) خریدم تا حالا فقط یک قوطی فروش رفته!
باخودم گفتم حتما ویزیتور بدون دقت، یک محصول بخصوص (مثل مایع اتو) که پایین شهر زیاد ظرفیت نداره بهش فروخته!
گفتم: کجاست؟ می‌تونم ببینمش؟ گفت: اونجا… اون ته.
رفتم سراغش دیدم «پاک کننده چندمنظوره» یکی از محصولات پرطرفدار و پرفروش اکتیو را گذاشته کنج شلف… پشت یخچال… پایین پایین! گرد و خاک هم گرفته! خیلی ناراحت شدم. چنین رفتاری با یک محصول پرطرفدار! اما چیزی نگفتم فقط گفتم: دستمال خدمتتون هست؟ با مکث گفت: بفرمایید.
همه رو آوردم بیرون و تمیزشون کردم. نگاهی انداختم به شلف و دیدم آن وسط‌ها، چند برند معروف چیده شده اما درهم و تک و توک. اونا رو مرتب کردم و یه فضایی بینشون باز شد و چندمنظوره اکتیو رو تو دو تا ردیف چیدم اونجا.
مغازه دار تشکر کرد و گفت: من منتظر بودم پریل رو ورداری اکتیو بچینی تا برخورد کنم! اما شما با علاقه، هم تمیز کردی هم شلف رو بهتر چیدی!
من هم ضمن تشکر یک قوطی چند منظوره اکتیو خریدم و خداحافظی کردم!
نکته‌ها:
1_ بررسی منطقی دلایل یک فروش ناموفق و یک مشتری ناراضی.
2_ دقت در تعامل و مذاکره با مشتری:
اگر من می‌گفتم: با این شرایط چیدمان معلوم است فروش نمی‌رود، علیرغم منطقی بودن، مشتری جبهه می‌گرفت و اجازه نمی‌داد چیدمان آن را اصلاح کنم.
اگر جای محصول را با محصولات دیگر عوض می‌کردم مشتری خشمگین می‌شد چون او محصولات دیگر را هم باید بفروشد و گاهی برایش مهم‌تر هم هست.
3_ ارزش یک برند در بین کارکنان و سازمان یک شرکت شکل می‌گیرد:
با این کار، ذهنیت مشتری درباره برند اکتیو نه تنها بازسازی شد، بلکه موجب ماندگاری یک خاطره و یک حس خوب نیز از برند شد.
شرکت باید تلاش کند یک ویزیتور و یک کارمند شرکت، حامل پیام و ماموریت برند باشد و خودش را مشاور و تسهیل‌کننده مسائل مشتری معرفی کند.

مهدی علی نژاد، پخش پدیده پایدار